לימוד קריאה - הגדלת אוצר מילים. הבנה ושליטה במשפטים מורכבים. העשרה שפתית.

מילים נרדפות ומילים מנוגדות. כולל הקראה בקול

עובדות שכדאי לדעת בנוגע ליכולת קריאה בעברית, ובעצם בכל שפה ניתן ללמד וללמוד לקרוא די בקלות ובזמן מהיר. במיוחד בשפות בהן "הניקוד" שאנו מכירים מעברית, הוא אותיות כגון ה VOWELS באנגלית


כמובן, זו אינה יכולה להיחשב כקריאה שכן "הקורא" מבטא נכון יותר את פחות את האות

אבל אינו מבין את פירוש המילה. 


קורא בכל גיל, הקורא משפט בעברית, ייעצר בקריאה במילה שאינה מוכרת לו,

הנה לנו קורא שנתקל במשפט "אַלְיָה וְקוֹץ בָּהּ"


כעת השאלה, מהי אותה "אַלְיָה" ומה רצה באמת המשפט הזה לומר לנו הקוראים?


המשפט רוצה לומר שיש לפנינו משהו טוב, עם פגם, בדרך כלל פגם חמור בתוכו.


האַלְיָה היא שומן של כבש, הנחשבת למאכל טעים, אבל אם אוכלים אותו כאשר בתוכו קוץ, 

זה יהפוך במהרה לחוויה לא נעימה כלל.


אוצר מילים עשיר הוא סימן היכר מובהק המעיד על כל אדם וכל כל ילד, ואכן בדיקת אוצר המילים נעשית בנקודות זמן רבות בחיינו, במהלך הלימודים מבחני  "עושר שפתי" נעשים בנקודות רבות של מיון לצרכים שונים, המבחנים "המפורסמים יותר" הם המבחנים הפסיכומטריים, עוד לפניהם מבחני המיון הנהוגים לפני השירות הצבאי, מבחני פסיכוטכנים בקבלה לעבודה,  וגם…. בכיתות הלימוד כבר מגן חובה דרך היסודי, בדיקת העושר השפתי נעשית מעת לעת. גננת או מורה הרוצה לאבחן מהר מאוד ילד/ה העומדים מולה, תבקש לבחון את היכולת השפתית ואוצר המילים  של הילדים.


מילים כידוע יוצרות את המחשבה, המחשבה יכולה להביע את עצמה בעיקר דרך מילים

וככל שהשפה דלה יותר, היכולת להבעה עשירה קטנה יותר.


תהליך ההעשרה הטוב ביותר הוא כמובן קריאה מרובה וברמה הולכת ומאתגרת יותר. חוברות לימוד וספרי לימוד רבים מיועדים להעשיר אוצר המילים ואת הידע בשפה.


בין שפע הכלים המוצעים למורים ולתלמידים באתר עד6 נכלל פרק העוסק במילים נרדפות ומילים מנוגדות. המילים נאמרות ומושמעות ללומדים, תכונה ששום ספר לא יכול להציע. כן נכלל תרגול והערכה המאפשרת מעקב והתמקדות בנקודות הדורשות תרגול לימוד ושינון נוסף.


מורים מוזמנים להעביר שיעורים מודרכים לתלמידיהם להוסיף במהלך השיעור עוד העשרה ועוד הסברים כל החומר הנלמד, ולקבל הערכה מסודרת לגבי כל התלמידים שלהם.

בפרק לימוד זה של העשרה שפתית נכללים שני פרקים


מילים נרדפות

מילים מנוגדות 


המערכת מאפשרת לא רק לימוד מודרך עם מורה, אלא גם לימוד עצמי ועצמאי של התלמידים. בסופו של התהליך הלומדים מסיימים עם אוצר מילים גדול, ידע עשיר ונרחב בשפה ובמשמעות של משפטים שונים, ואכן "אֵין הַנַּחְתֹּם מֵעִיד עַל עִסָּתוֹ", אנו מזמינים את המורים והתלמידים ללמוד במערכת לשתף בחוויות הלימוד.

כי... אין מילים "קשות" בעברית. יש רמה של עושר לשוני ואוצר מילים שכדאי וצריך שכל לומד קריאה בעברית ידע.